SAMİMİYET

Edebiyat Notları

SAMİMİYET

Yazının samimi olması ne demektir? Yazı ile insani bir duygu boyutu olan samimiyet arasında nasıl bağlantı kurabiliriz?Kelimelerin büyülü dünyasından içeri girmenin şartı içtenliktir. Yazının yürekten kopması, akıl süzgecinden geçirilip tecrübeler ışığında yazılması gerek. Okuduğumuz metinler ne kadar samimi ve kuşatıcı.Zamana direnen ustaların bıraktığı yazıların çok samımı olduğunu görüyorum. Bekli de kendi zamanlarını aşmalarının en önemli sebebi bu. Upanişatlar böyle, Kitabı Kukaddes böyle, ilahı Komedya, Leyla Mecnun Hüsnü Aşk böyle değil mı? Şu satırları okuyalım. "Harika öğütlerin var, bu yüzden onlara candan uyuyorum. Sözlerinin açıklanışı aydınlık saçar saf insanlara akıl verir. Ağzım açık soluk soluğayım çünkü buyruklarını özlüyorum. Bana lütuf la bak, adını sevenlere her zaman yaptığın gibi. Adımlarımı pekiştir verdiğin söz uyarınca hiçbir zaman suç bana egemen olmasın. Kurtar beni insan baskısından koşullarına uyabileyim. Yüzün aydınlık saçsın kulunun üzerine kuralların; öğret bana. Oluk oluk yaş akıyor gözlerimden, çünkü uymuyorlar yasana" Bunlar Davut'un mezmurları. Bu içtenliği bulan elbette binlerce yıla direnecek.Samimi olmanın ilk şartı konuştuğu dili özümsemek ve onu yerli yerince kullanmak değil midir? Sevgi bu işin ikinci şartı. Yazdığımız dahası okuduğumuz her kelimeyi kendi elimizle büyütüp ondan esenliğe açılan bir pencere olmasını istiyor muyuz. Zamana damgasını vuracak üçüncü önemli ilke ise rasyonelite-dİr. Nesnel yapıyı algı boyutu içine alıp duygularla yoğurmadıktan sonra işimiz zor olacak belki de zamanla anlamını yitirecektir.

MİLCAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder